30 Aug

3 stappen naar een “echte” Pushup!

Geplaatst door: Ron Verzijl - Categorie: Workouts
pushup

Voor de beginnende sporter (man én vrouw!) is de Pushup vaak een oefening die nog net iets te zwaar is om volledig uit te kunnen voeren. In het onderstaande stukje ga ik je 3 stappen meegeven om in 4 weken naar deze essentiële oefening toe te werken.
Tijdens de trainingen bij Can-Do Fitness komt de Pushup vaak aan bod. Deze oefening spreekt meer spieren aan dan je misschien denkt! Uiteraard trainen we onze borst, schouders en triceps hiermee, maar ook  de core (billen, onderrug en buik) en de bovenbenen moeten hard werken!

Ik ben er van overtuigd dat JIJ binnen binnen 4 weken minimaal 1 Pushup  kan maken als je het onderstaande schema volgt!


The Game Plan

Veel vrouwen doen de Pushup vanaf de knieën. Dit is een goede vervanger voor de Pushup maar om jou klaar te stomen voor die echt, militaire Pushup gaan we een trap gebruiken.
Als je geen trap ter beschikking hebt kan je bijvoorbeeld een bankleuning of een ander verhoogd object gebruiken.

Begin met stap 1 en beoefen de deze om de dag. Het is belangrijk om de spieren 48 uur rust te gunnen! Pas als je 15 herhalingen kan maken, ben je klaar om naar de volgende stap te gaan.

 


Stap 1vrouwen pushup

Ga voor de trap staan met je voeten ongeveer 10 cm voor de onderste treden. Plaats je handen op schouderbreedte uiteen op de trede voor je. Je lichaam maakt nu ongeveer een hoek van 45 graden t.o.v. de grond. Span je buikspieren aan en laat jezelf langzaam zakken tot je bijna de trap raakt met je borst en duw jezelf weer volledig omhoog.
Doe dit zovaak je kan met een maximum van 15 herhalingen. Wacht nu 1 minuut en doe dit nogmaals totdat je in totaal 3 “sets” hebt gemaakt.
Kan je er al 15? Heel goed! Ga naar stap 2.

Stap 2
Ga nu ongeveer 30 cm van de onderste trede af staan en plaats je handen op één trede lager. En ga ook hier weer net zo lang door  op deze trede tot je ook hier 15 herhalingen kan maken. You’re making progress!

Stap 3
Je komt steeds dichter bij die Pushup!  Je gaat nu je voeten weer iets naar achteren plaatsen en je handen weer een trede lager en doe dit weer tot de 15 herhalingen.

Herhaal deze laatste stap totdat je geen treden meer over hebt en je er 15 op de grond kunt!

pushup1
Dus:

  • 3 sets van maximaal 15 herhalingen.
  • Kan je er 15 op een trede –> ga een trede omlaag.
  • Géén 2 dagen achter elkaar, hou je rust.
  • Denk aan de correcte houding (check de afbeelding hiernaast hoe je je armen moet plaatsten t.o.v. je romp).

 

Succes!! En laat het me weten in de Facebook post als je inmiddels één “echte” pushup kan!
Ron

 

 

The following two tabs change content below.
Ron Verzijl heeft door de jaren heen een enorme passie voor fitness, voeding en een gezonde levensstijl ontwikkeld. In 2011 is hij daarom begonnen zijn kennis uit te breiden d.m.v. het volgen van diverse opleidingen op het gebied van sport & coaching. Hierna is hij in 2012 aan het werk gegaan als personal trainer en heeft hij in 2014 zijn eigen sportclub geopend. “Mijn doel is mijn kennis en ervaring te delen om zo anderen te inspireren en te helpen bij het bereiken van hun fitness-doel!”

Laatste berichten van Ron Verzijl (toon alles)

Terug Naar Blog
« « » »

Categorieën