07 Nov

Stelling: Eiwitshakes zijn een MUST als je regelmatig sport

Geplaatst door: Ron Verzijl - Categorie: Voeding

Is het nemen van een eiwit supplement in de vorm van een shake nu eigenlijke een must? Of kan je alles uit je voeding halen?

Ja, je kan alles uit je voeding halen! Een eiwitsupplement kan echter wel een gemakkelijke toevoeging zijn op je dagelijkse dieet. Ikzelf maak al jaren gebruik van.

Wat is een supplement?
Een supplement, en in dit geval een eiwitsupplement, is een een toevoeging op je voedingspatroon. Geen vervanging van. Daarvoor zitten er simpelweg te weinig voedingsstoffen in het (eiwit)supplement. Eiwit supplementen zijn er in alle vormen en maten.  Ik raad altijd wei (melk) eiwit aan, beter bekend als whey protein. Het aminozuur profiel van wei eiwit is zeer goed en compleet (mits van een product).

Hoeveel eiwitten moet ik dan binnenkrijgen per dag?
Een actieve sporter (jij dus!) heeft per dag grofweg 1,5 gram per kg lichaamsgewicht nodig. Dit is wellicht minder dan je dacht. In vele fitnessbladen en internetforums wordt veel meer aangeraden. En daar heeft de supplementen industrie natuurlijk baat bij! Als jij denkt dat je 3 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nodig hebt ga je niet (of heel moeilijk) redden uit je voeding. En ga je dus hun  supplementen gebruiken.

Ikzelf weeg 95 kilo en hou dus als richtlijn 150 gram per dag aan. Dit moet ik dus dagelijks uit mijn voeding zien te halen. Je ziet dat de berekening niet exact tot op de milligram nauwkeurig is. Ik raad je aan om het ook vooral lekker makkelijk te houden en niet te moeilijk te denken. Dit geld trouwens in mijn optiek voor alles wat met voeding te maken heeft. Als je jezelf in hoofdlijnen aan de “regels ” houdt, ben je er al voor 90%. Die laatste 10% zijn voor de topsporter die bereidt zijn alles te laten vallen voor hun doel.eiwitshake-reset-pre-workout-herstel-opname-spier-opbouw

Waarom een supplement?
Want ik kan toch alles uit m’n voeding halen? Ja, dat klopt! Wanneer je echter zeer actief bent heb je meer eiwitten nodig voor herstel en opbouw van de spieren. Het kan dan moeilijk zijn je eiwitbehoefte te halen uit  je normale voeding. En de shake is vooral een goede oplossing als je door praktische belemmeringen niet aan je dagelijkse eiwithoeveelheid komt. Als je bijvoorbeeld licht eet voor het sporten kan je na afloop een lekkere shake nemen met een vorm van koolhydraten. Of als je bijvoorbeeld s’ochtends moeilijk kan ontbijten kan het een oplossing bieden.
Ik raad sowieso aan om ná het sporten (ook al is dat s’avonds) een eiwitshake te nemen. Je lichaam heeft na de inspanning weer bouwstoffen nodig en een shake is een praktische maar zeer lekkere oplossing. Het is vooral heerlijk wanneer je het mixt met fruit in een blender. Kijk wel uit met de hoeveelheid fruit, hier zit natuurlijk aardig wat suikers in!

Mijn aanbeveling
Ik raad altijd het merk Syntech aan. Dit is een merk met een zeer goede naam, goede prijs/kwaliteit verhouding en ze houden hun producten erg “schoon”. Dat wil zeggen dat er nagenoeg geen “verborgen” calorieën in de vorm van suikers in het product zitten. Dit is bij goedkope huismerken vaak wel het geval. Ook is dit product zeer fijn van structuur en gaat niet klonten wanneer je deze in een shakebeker opschudt.

Door onze samenwerking met Fibu Sports & Nutrition kunnen we onze leden de whey protein van het merk Syntech goedkoper aanbieden. Dit komt omdat we een eigen voorraad hebben en je dus geen verzendkosten hoeft te betalen. Heb je interesse? Vraag om een proef-sample (smaken aarbei, vanille en banaan) en probeer het gratis.

Shake ze!
Ron

Bronnen:

  1. Delavier, F. Gundill, M. (2007). Voedingssupplementen: Complete gids voor sporters.
  2. Oliveira, P.V., e.a. (2005). Correlation Among Muscle Mass,
  3. Sallinen, J., e.a. (2004). Relationship between diet and serium anabolic hormone respones to heavy-restiance exercise in men.
The following two tabs change content below.
Ron Verzijl heeft door de jaren heen een enorme passie voor fitness, voeding en een gezonde levensstijl ontwikkeld. In 2011 is hij daarom begonnen zijn kennis uit te breiden d.m.v. het volgen van diverse opleidingen op het gebied van sport & coaching. Hierna is hij in 2012 aan het werk gegaan als personal trainer en heeft hij in 2014 zijn eigen sportclub geopend. “Mijn doel is mijn kennis en ervaring te delen om zo anderen te inspireren en te helpen bij het bereiken van hun fitness-doel!”

Laatste berichten van Ron Verzijl (toon alles)

Terug Naar Blog
« « » »

Categorieën