05 Sep

3 Redenen waarom All-You-Can-Eat Buffetten slecht voor je kunnen zijn en 6 manieren om ze gezonder te maken.

Geplaatst door: Ron Verzijl - Categorie: Voeding
index3

Eten bij een All-You-Can-Eat restaurant/ buffet kan een goede optie zijn!
Iedereen kan er iets vinden wat hij/ zij lekker vindt, je kan zelf lekker onbeperkt opscheppen, de prijs is lekker laag en je kan de meest bizarre voedingscombinaties samenstellen.
Toch kan zo’n buffet behoorlijk slecht voor je gezondheid zijn.

3 redenen waarom zo’n buffet slecht voor je kan zijn

1. Er is een grotere kans dat u veel te veel eet.
We eten vooral meer omdat er zoveel keuze is. En de neiging is dan om van alles wat te proberen natuurlijk. Zonde om te laten liggen, we hebben er al voor betaald!

Ik heb een leuk onderzoekje gelezen (alweer uit 1981) waarbij een groep mensen elke avond ijstaart na het eten kregen.  De ene avond kregen ze alleen hun favoriete smaak voorgeschoteld en andere avond kregen ze  3 smaken naar keuze. Op de avond dat de mensen de 3 smaken geserveerd kregen aten ze elk keer meer dan wanneer ze maar 1 smaak geserveerd kregen! Ik herken dit gedrag ook in mezelf. Het lijkt dus gewoon menselijk dat je de neiging hebt om meer dingen te proberen bij zo’n grote keuze en daarom dus te veel te eten.

2. Veel voedingsmiddelen zijn zwaar bewerkt en beladen met conserveringsmiddelen.Bufffet 2
Mensen zijn gek op All-You-Can-Eat buffetten omdat ze veel eten aanbieden tegen een redelijke prijs.  Dit betekent helaas vaak dat er een aantal ongezonde conserveermiddelen en chemicaliën in het voedsel zitten verwerkt. Het voedsel staat soms wel uren lang in een open bak en moet hier tegen bestand zijn. Daarom zitten er veel conserveringsmiddelen in om besmetting te voorkomen.
En, tenzij je een buffet van hoge kwaliteit bezoekt, is de kwaliteit van het voedsel vaak laag om het geheel zo goedkoop mogelijk te houden.

Transvetten, glucose-fructosestroop en mononatriumglutamaat zijn slechts enkele van de potentieel gevaarlijke ingrediënten die binnen kan krijgen tijdens een avondje bij een buffetrestaurant.

3. De hygiëne kan slecht zijn met alle gevolgen van dien.
Ik ken zelf heel wat mensen die na het bezoek van een groot buffet zich niet zo goed voelde. Dit is vaak herkenbar aan de volle sprint naar het toilet als de maag geluiden begon te maken na het bezoek aan het restaurant. De kans dat je voedselvergiftiging/ voedselinfectie oploopt van voedsel dat is bereid in een restaurant, is twee keer zo groot dan dat je dat oploopt van eten dat thuis is bereid.
Bij een buffet is de kans zelfs nog groter. Het voedsel ligt open en bloot in de bakken bijvoorbeeld. Heel veel mensen komen in de buurt van het voedsel, hangen er over heen en raken het soms zelfs aan. Ook moet al het voedsel langere tijd op tempratuur worden gehouden. Een koud buffet kan bijvoorbeeld echt niet de hele avond blijven staan op een tafel. Ook kruisbesmetting tussen voedselsoorten ligt op de loer. Er zijn dus heel veel zaken die uiteindelijk voor kunnen zorgen dat de hygiëne van het buffet slecht is.

6 tips om het gezonder te maken

Hoewel er geen echte manier is om de chemicaliën of conserveringsmiddelen volledig te vermijden, kunt u de volgende tips hanteren om zo gezond mogelijk te genieten van een buffetmaaltijd.

1. Profiteer van de verscheidenheid van fruit en groenten.
Tijdens een buffet heeft u de kans om veel meer dingen te proberen. Hier schuilt natuurlijk een gevaar, maar probeer dit een positieve wending te geven door te experimenteren met groente en fruit. Op deze manier krijgt u waarschijnlijk veel meer groente en fruit binnen dan wanneer u  a la carte  gaat eten.

2. Stel een limiet per bord.
Als je een groot aantal gerechten op je bord hebt, nodigt dit uit om meer  eten dan wanneer je slechts een paar hapjes op je bord hebt en weer moet lopen als je nog meer wilt halen. Stel een limiet voor jezelf in van bijvoorbeeld maximaal 3 items op je bord. Op deze manier ben je een stuk bewuster bezig met wat je eet op een avond en de extra beweging is ook goed natuurlijk!

3. Neem de tijd.
Duik er niet volle bak in maar neem je tijd net als hoe je dit a la carte zou doen. Bekijk eerst eens rustig alle keuzes die het buffet heeft te bieden. Wanneer je de tijd neemt om te kiezen neem je waarschijnlijk betere keuzes dan dat je gelijk je favoriete gerecht op je bord begint te stapelen.

Ook  tijdens het eten zelf kan je beter rustig aan doen. Wanneer je te snel eet krijgt je maag niet op tijd de kans om aan te geven dat hij vol genoeg zit. En om deze reden is het dus ook verstandig om een pauze tussen de gangen door in te lassen..
Dus start met een licht voorgerecht, neem je tijd, eet rustig en maak er geen vreet festijn van.

4. Wees voorzichtig met sauzen.
Veel voedsel wordt letterlijk verzopen in sauzen om de smaak te versterken. Deze zitten vaak vol met chemische smaakstoffen, conserveringsmiddelen en zitten hoog in de calorieën. Kies liever voedsel dat zo dicht mogelijk bij de natuurlijke staat is. Kies vers gestoomde, gegrild of gebakken vlees en vis en bijvoorbeeld gestoomde groenten. Voeg gerust eieren, noten en zaden toe voor extra eiwit bron.

5. Ga eerst voor de gezonde opties.buffet
Wanneer je je buffetmaaltijd begint met gezonde dingen ben je minder geneigd  te veel te gaan eten.  Als je al begint met een heel vet voorgerecht, is vaak het hek van de dam. Als je echter begint met een gezonde salade of soep, is de kans dat je daarna gigantisch uit de bocht vliegt een stuk kleiner.

6. Wees selectief.
Net als bij elk restaurant is het natuurlijk beter om een kwaliteit zaak uit te kiezen. Let op netheid, warm eten, verse producten en hygiëne. Een goed middel om dit van te voren te checken is Couverts.

Wat vindt jij van All-You-Can-Eat buffetten? Heb je nog andere tips?

Eet smakelijk!
Ron

The following two tabs change content below.
Ron Verzijl heeft door de jaren heen een enorme passie voor fitness, voeding en een gezonde levensstijl ontwikkeld. In 2011 is hij daarom begonnen zijn kennis uit te breiden d.m.v. het volgen van diverse opleidingen op het gebied van sport & coaching. Hierna is hij in 2012 aan het werk gegaan als personal trainer en heeft hij in 2014 zijn eigen sportclub geopend. “Mijn doel is mijn kennis en ervaring te delen om zo anderen te inspireren en te helpen bij het bereiken van hun fitness-doel!”

Laatste berichten van Ron Verzijl (toon alles)

Terug Naar Blog
« « » »

Categorieën