22 Jun

BMI, gewicht en vetpercentage. Wat is nu belangrijk?

Geplaatst door: Ron Verzijl - Categorie: FAQ
2

BMI, gewicht en vetpercentage. Wat is nu belangrijk?!
Waarom is het interessant om je vetpercentage te meten? Je kunt toch ook gewoon op een weegschaal gaan staan? Of je BMI uitrekenen op internet”. Dat is wat mij gisteren gevraagd werd toen ik aan het vertellen was dat ik regelmatig het vetpercentage van mijn klanten opmeet. Het antwoord is simpel; Je vetpercentage zegt véél meer over jou lichaam dan je gewicht!

Gewicht vs BMI vs vetpercentage
Wat is nu het verschil tussen deze dingen? En wat is nu écht interessant? Als je je netto gewicht wilt weten, ga je inderdaad op een weegschaal staan. Je weet nu wat jou lichaam in kilo’s waard is. Maar wat zegt dat nu eigenlijk? Wat veel interessanter is, is welk percentage van dat gewicht bestaat uit spieren, organen, botten, bloed en welk percentage lichaamsvet is!
We kunnen namelijk ook zwaarder worden omdat onze spiermassa toeneemt. Dat wil niet zeggen dat ons vetpercentage omhoog gaat! Misschien heb je zelfs vetmassa verbrand door het trainen. Dat kan je onmogelijk aflezen van een weegschaal.

En BMI? Dat zegt toch wel veel over mijn gezondheid?” . Dat is ook een kreet die ik vaak hoor. Maar BMI (Body Mass Index) is niets anders dan de verhouding tussen je lengte en gewicht. Een index nummertje wat geen rekening houdt met jou lichaamssamenstelling. Je kunt daar nooit uithalen of iemand nu in verhouding veel spiermassa heeft of gewoon veel lichaamsvet .

Huidplooimeting
Het vetpercentage berekenen kan op verschillende manieren. Bij Can-Do Fitness meten we het vetpercentage door middel van een huidplooimeting. Hierbij wordt met een huidplooimeter op een aantal plaatsen huidplooien gemeten. Voor de meeste personen (>12% lichaamsvet) gebruiken wij de methode van Durnin & Womersley. Deze meet op 4 plaatsen (bicep, tricep, schouderblad en heupbeen) een huidplooi op en telt de waardes op. De uitkomst wordt naast een tabel gelegd en het vetpercentage kan worden afgelezen.
Hierbij speelt ook het geslacht van de persoon mee. Vrouwen hebben van nature een hoger vetpercentage. Een gezonde fitte man zal tussen de 14-17% zitten en een vrouw tussen de 21-24%. Ook de leeftijd is een factor tijdens de meting. Vet verzamelt zich gedurende ons leven op verschillende plaatsen in het lichaam. Daarom is de tabel ook opgedeeld in leeftijdsklassen.

Ik hoop dat je een duidelijk beeld hebt gekregen over wat nu echt relevant is om te weten en dus ook wat relevant is om te meten. In mijn optiek moet je, als je je eigen voorgang echt wilt zien, testen en metingen uitvoeren. Bij Can-Do Fitness testen we elke 2 maanden de fitheid van onze leden en voeren we metingen uit waaronder uiteraard het vetpercentage!

Groet!

– Ron

The following two tabs change content below.
Ron Verzijl heeft door de jaren heen een enorme passie voor fitness, voeding en een gezonde levensstijl ontwikkeld. In 2011 is hij daarom begonnen zijn kennis uit te breiden d.m.v. het volgen van diverse opleidingen op het gebied van sport & coaching. Hierna is hij in 2012 aan het werk gegaan als personal trainer en heeft hij in 2014 zijn eigen sportclub geopend. “Mijn doel is mijn kennis en ervaring te delen om zo anderen te inspireren en te helpen bij het bereiken van hun fitness-doel!”

Laatste berichten van Ron Verzijl (toon alles)

Terug Naar Blog
« « » »

Categorieën